wtorek, 10 czerwca 2014

Methodology Revisited...

Kurs Methodology Revisited, Revitalised and Re-energised poświęcony był metodologii pracy z uczniem przy wykorzystaniu wszelkich dostępnych środków, ze szczególnym uwzględnieniem technologii informatycznej i multimediów. W celu lepszego przyswojenia materiału podzielony został na bloki tematyczne związane z rozwijaniem różnorodnych umiejętności językowych od mówienia, poprzez słuchanie, pisanie, czytanie, aż po umiejętność motywowania uczniów do dalszej pracy. W trakcie kursu analizowaliśmy wpływ inteligencji wielorakich na proces uczenia się i przyswajania wiedzy oraz wykorzystanie naturalnych umiejętności, stylów uczenia się i odpowiadających im technik. Analizowaliśmy również rolę nauczyciela i jego możliwości. Najczęściej pracowaliśmy w parach, zespołach trzyosobowych lub w grupie. 
Każdy blok tematyczny skoncentrowany był na rozwinięciu dotychczasowej wiedzy i prezentacji konkretnych ćwiczeń. Szczególnie ciekawe były zajęcia z wykorzystaniem TIK i prezentacji video, nauczyliśmy się korzystać z programu aCatcher i Live Movie Maker tworząc własne klipy i prezentacje multimedialne. Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób można stworzyć ciekawy blog tylko dla konkretnej grupy używając avatarów i innych atrakcyjnych dla odbiorcy aplikacji.
Wiele zagadnień poświęconych było słownictwu i gramatyce. Ćwiczyliśmy kolokacje, idiomy, wymowę, a także słuchanie. Dzięki nietypowemu wykorzystaniu piosenek i klipów video analizowaliśmy wyrażenia przyimkowe, słowotwórstwo, transformacje zdań, czasy a także sytuację społeczną i kulturową prezentowaną w utworze. Dodatkowo analizowaliśmy „żywy” język - wykorzystanie slangu i formalnych zwrotów.
Wartym wspomnienia elementem było wykorzystanie humoru i dowcipów w nauce czasowników frazowych, konkretnych struktur gramatycznych czy czasów. Poprzez ciekawe historyjki i anegdoty o wiele łatwiej przekazać trudne treści, które często są niezrozumiałe dla uczniów.
Tematyka kursu koncentrowała się na odświeżeniu metod i technik nauczania, tak by uatrakcyjnić zajęcia i dostosować je do potrzeb i możliwości uczniów. W mojej pracy korzystam często z tablicy interaktywnej. Na kursie poznałam dodatkowe możliwości jej zastosowania, konkretne funkcje takie jak wykorzystanie front i back site, tworzenie prezentów ze słowami czy wykorzystanie latarki i cienia. Z przydatnych technik podobało mi się również wykorzystanie Cuisenaire Rods oraz dyktowania w celu rozwijania słownictwa i wyobraźni przestrzennej. Dzięki prostym, lecz różnorodnym elementom można stworzyć fascynujące opowieści ćwiczące wskazywanie kierunków, stopniowanie przymiotników, a także ćwiczyć scenki tematyczne.
Proponowane metody i techniki pracy prezentowały ćwiczenia skierowane do wzrokowców, słuchowców, kinestetyków, angażowały wiele zmysłów i często odchodziły od statycznego trybu pracy. W trakcie kursu uczestniczyliśmy również w wycieczkach fakultatywnych zwiedziliśmy starą i współczesną stolicę Malty, świątynie i inne zabytki Malty poznając jej dziedzictwo kulturowe i historię, która uczyniła z niej miejsce idealne do nauki języka angielskiego.
Uczestnictwo w szkoleniu pomogło mi poznać nowe, ciekawe metody pracy z uczniami. Moim głównym celem było zdobycie rzeczywistych umiejętności, które wykorzystuję praktycznie na każdych zajęciach. Myślę, że swoim przykładem zachęciłam wiele osób z mojego gimnazjum do uczestnictwa w nowym programie Erasmus+ - mobilność kadry edukacyjnej, Akcja 1. Dzięki temu projektowi, którego jestem koordynatorem, odbędą się  w mojej szkole 22 mobilności na kwotę ponad 50 tys. euro, w ramach których połowa naszej kadry weźmie udział w podobnych kursach prowadzonych przez renomowane szkoły w Europie.
Dzięki szkoleniu poznałam bardzo wiele ciekawych technik i ćwiczeń, które staram się prezentować na lekcjach. Moi uczniowie są bardzo zadowoleni, bardzo podobają się im warmers and fillings, „biegane dyktowanie”, tworzenie historii na podstawie opisu oraz ćwiczenia, które wymagają od nich spostrzegawczości i analitycznego myślenia. Zauważyłam, że przygotowując się do lekcji jestem teraz bardziej twórcza, staram się lepiej zwracać uwagę na możliwości ucznia, na to czy jest bardziej wzrokowcem, słuchowcem czy kinestetykiem i dostosować zadania do ich różnych potrzeb. Zamierzam również utrzymać kontakt mailowy z trenerką oraz z innymi uczestnikami. Chcę również stworzyć blogi dla moich grup, na których uczniowie będą mogli znaleźć ciekawe materiały oraz przygotowane przeze mnie zadania. Chcę zachęcić moich uczniów do tworzenia projektów z wykorzystaniem wiki.  Uczestnictwo w szkoleniu uzmysłowiło mi, że wielu nauczycieli obawia się uczestniczyć w tego typu kursach, szkoleniach lub po prostu o nich nie wie. Chcę by jak największa liczba ludzi zrozumiała, że nie ma się czego obawiać i że można nauczyć się niezmiernie przydatnych narzędzi pracy oraz poznać ciekawych ludzi, a także wymienić się doświadczeniami odnośnie technik i form nauczania i rozwiązań preferowanych w różnych krajach. Polecam wszystkim korzystanie z możliwości, jakie daje projekt Erasmus+ Edukacja szkolna – akcja 1 „Mobilność kadry”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz